lördag 30 april 2011

Att välja sina strider

Jag tycker att det är jättekul med kungabröllop igen- nu det engelska kronprinsparet. Trots att monarkin inte riktigt är den kopp te jag gillar, gillar jag den flärd och fest som ett kungligt bröllop för med sig. Jag älskar att titta på alla tjusiga klänningar, glittret, hattarna, blommorna, hästarna, livgardet, ja till och med biskopen (han har sin särskilda charm).
Vissa tycker dock att det är skamligt att spendera sådana enorma summor på pompa och ståt för de kungliga. Här kan jag ana ett visst hyckleri. När det gäller traditionellt kvinnliga intressen som klänningar, skönhet, glitter och glamour (och bröllop!) tolereras inget spenderande men när det gäller (till exempel) fotbolls-EM och andra "viktiga" (manliga) evenemang så är det helt okej riva ett kvarter kåkstad för att bygga en stadion i Sydafrika (istället för att satsa pengarna på skolor och sjukvård som ärligt talat skulle behövas mer). Dessutom, hur ofta har vi kungabröllop? Alla dessa sportevenemang återkommer ju år ut och år in. It's a ding ding world.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar