onsdag 12 januari 2011

Stressfågeln! Pipipiippipi! Pi!






Puh! Idag har jag virrat och irrat omkring som en huvudlös höna. Jag började dagen ganska sent med min sedvanliga kopp te, ovetande om vad som komma skulle. Precis när jag kommit ur duschen ringer en snubbe från rörbolaget som har fixat värmen i vårt hus och vill komma och fixa till nåt rör som tydligen skulle plåstras eller stoppas om. Jag får panik eftersom jag säger att visst, det är helt OK att han kommer på stört och irrar runt sökandes efter kläder eftersom jag inte vill möta rörmokare endast iförd duschhandduk/underkläder och helst vill komma iväg innan han anländer. Försöker klä på mig, boka träningspass, återfukta mig själv, packa gympapåse och chatta med flickvän samtidigt. Upptäcker att träningspass är fullbokat. Bokar annat träningspass till på fredag istället. Gömmer gympakläder, vill inte att rörmokare ska se högen. Gömmer trosor+annat i panik ifall rörmokare skulle komma och titta i badrummet uppe. Försöker att torka upp droppar av spilld babyolja på badrumsgolv för att förhindra halkolycka när rörmokare kommer upp. Plockar skärrad (rörmokare/hantverkare överhuvudtaget har alltid en förmåga att skrämma slag på mig, fast det är såklart inte deras fel, vad kan jag säga, jag är harig) ihop mina saker, vilket antagligen tar dubbelt så lång tid som vanligt, rafsar åt mig bilnycklarna och är precis på väg ut genom dörren när sagda rörmokare anländer och blockerar bilen med sin rörmokarvan. Jag ber honom snällt flytta bilen. Det gör han. Tydligen var min rädsla obefogad. Eller? (...)

Väl nere på stan inser jag att jag i min iver att komma iväg glömt både vantar och mössa hemma. Jag som verkligen jobbar på att överkomma min tankspriddhet och det den för med sig, att jag tappar bort saker. Men stress är det absolut värsta. Fy.
Jag uträttar några ärenden på bibblan och arbetsförmedlingen och springer mellan försäkringskassan och banken och tillbaks igen, innan jag gör ett stopp hos optikern för att få brillorna att sitta kvar. Sen går jag in på några affärer och erbjuder mina tjänster, några tackar nej (och gör ett stort misstag) men Intersport och KappAhl får iallafall två färska ex av mitt CV direkt från tryckpressarna och jag känner mig relativt nöjd.
Efter det kände jag ett behov av att handla, så det gjorde jag, närmare bestämt pizzaingredienser och bakade an ostfylld, grönsaksdrypande pizza åt familjen. För sådan är jag.
Känner bara att hela dagen har präglats av stress och ont i magen och ryggen, myror i kroppen och huvudet på annat håll. Helt motsatt dagen igår, som präglades av lugn, harmoni (nåja) och effektivitet.

Men! Imorgon ska jag göra lite inofficiell praktik på ett fotoföretag i Gävle. Gissa om jag ska präglas av lugn och harmoni va. Det ska bli roligt. Fast jag är nervös, såklart. Hör ju liksom till intalar jag mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar