måndag 10 januari 2011

français? je ne parle, chére madame

Är så vansinnigt trött. Att sätta ihop ikeamöbler är en pärs. Mamma kom hem glädjestrålande för x antal timmar sedan med ett antal möbler och andra prylar som hon hade fyndat för säkert inte många kronor(tre kronor styck för de nya muggarna, berättade hon med undertryckt förtjusning). Så jag har den senaste timmen skruvat, vridit, vänt och dunkat som den goda dottern jag är. Och än är det inte över, men jag tar mig en välförtjänt vilopaus.

Jag har varit ganska effektiv idag, har gått runt och lämnat mitt CV till massa olika potentiella arbetsgivare. Efteråt tänkte jag belöna mig själv med en mangosmoothie och jag pinade den stackars kassörskan med att endast inhandla exotiska frukter som papaya som visserligen inte ingick i receptet men som jag kände för att handla ändå. (sjukt hur mycket ingredienser det krävs för en mangosmoothie egentligen. här gick man och trodde man att den mest bestod av mango, men tji fick man för det. den visade sig till största del bestå av banan, passionsfrukt och apelsin.)
När jag snällt gått för att packa i mina varor utbrister kassörskan förundrat: "Vad förvånad jag blev när du började prata svenska! Jag som trodde du var från utlandet. Jag trodde du var från Frankrike eller nåt!"
Vilken spontan grej att kläcka ur sig liksom. Men jag tackar och tar emot eftersom jag har hört att franska kvinnor ska ha grym klass och stil och så va. Inte för att jag är nån francofil direkt. Dock blir jag lite fundersam. Kanske borde nysta lite i det här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar