torsdag 11 augusti 2011

Jägare och jagade

Jag älskar naturfilm och har alltid gjort det, ända sedan jag var liten och började gråta då jag såg en hemsk kortfilm på Museum of Natural History i New York om hur haven är fyllda med sopor. Naturdokumentärer framkallar så många känslor! Som ilska och vanmakt när jag inser hur mycket som egentligen är förstört av människor och glädje när en valbebis föds. Just nu ser jag del 7 av 10 i serien Life på SVT Play, som handlar om jägare och jagade. Jag lever mig verkligen in i när den veckogamla bergsgetskillingen hoppar omkring på ravinens brant för att undkomma en räv, och andas en suck av lättnad när räven ger sig. Jag tittar med en blandning av avsmak och fascination på när tre geparder fäller och dödar en struts. Okej, jag vet att det låter lite vansinnigt. Men finns det något mer fascinerande än naturdokumentärer?! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar