onsdag 27 juli 2011

Katastroffonden

Jag tror att en tragedi som den i Norge kan ta det goda i människor. Hundratusentals människor har lämnat rosor, tänt ljus och gått i demonstrationståg för att manifestera mot våld terror. I stället för att bli mer rädda för varandra, har norrmännen gått i bräschen och visat att det går att gå en annan väg: att möta extremism, hat och främlingsfientlighet med medmänsklighet, kärlek och förlåtelse. När jag läste om tragedierna i Norge gick det också upp en annan sak för mig: alla människor är mina bröder och systrar, och deras lidande är vårt lidande. Det finns inte mycket jag kan göra för att lindra det lidande som de anhöriga till dem som miste sina liv på Utōya måste känna. Men jag kan göra något för andra människor, där det fortfarande finns hopp om liv. Just nu befinner sig många tusentals människor i stor nöd på Afrikas horn. Den mest omfattande torkan på 60 år har drabbat regionen och många människor riskerar att svälta ihjäl om de inte får tillgång till rent dricksvatten och mat. Det här är något vi kan påverka och göra något åt. Det här är något som sker nu. Här, här och här kan du skänka pengar till insatser som går direkt till de drabbade i östra Afrika. Visst behövs politiska förändringar för att på sikt utrota fattigdomen och hungern, men det bästa vi kan göra just nu är att göra vårt bästa för att människor får mat för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar